EU projekti
Šta je WBIF?
Investicijski okvir za Zapadni Balkan (Western Balkans Investment Framework – WBIF) je uspostavljen 2009. godine kao zajednička inicijativa Evropske komisije (EC), Razvojne banke Vijeća Evrope (CEB), Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Evropske investicijske banke (EIB), dok su se Svjetska banka (WB) i Njemačka razvojna banka (KfW) naknadno priključili.
WBIF podržava širenje EU i socio-ekonomski razvoj zemalja Zapadnog Balkana: Albanije, Bosne i Hercegovine, Kosova, Makedonije, Crne Gore i Srbije, pruža finansiranje i tehničku pomoć strateškim investicijama u slijedećim sektorima: energija, okoliš, socijalni razvoj, transport, razvoj privatnog sektora i digitalne infrastrukture.
WBIF sačinjavaju Zajednički fond za grant sredstva i Zajednički fond za kreditiranje. Finansijska sredstva Zajedničkog fonda za grant sredstva su namijenjena projektima koji su podržani kreditima partnerskih međunarodnih finansijskih institucija u prioritetnim oblastima infrastrukture i ostalim oblastima koje podržavaju socio-ekonomski razvoj.
Do danas je WBIF podržao ukupno 162 strateška investicijska projekta koja će doprinijeti ekonomskoj konkurentnosti, rastu i kreiranju radnih mjesta kroz 842 milliona eura u bespovratnim grantovima što odgovara iznosu od 5.4 milijarde eura potpisanih zajmova.
Koja je svrha grant sredstava?
Bitno je istaći da su grant sredstva bespovratna sredstva i njihova svrha je da se podrže aktivnosti finansirane kreditima partnerskih međunarodnih finansijskih institucija. Aplicirati mogu javni i privatni subjekti ili subjekti sa mješovitim javnim i privatnim kapitalom, zaduženi za pružanje javnih usluga, njihovo upravljanje, ugovaranje i izgradnju. Pošto je izgradnja autoceste na Koridoru Vc infrastrukturni, strateški i projekat od međunarodnog značaja, te pošto se za njenu izgradnju koriste kreditna sredstva EBRD-a i EIB-a, JP Autoceste FBiH je u prilici da aplicira za grant sredstva prema projektima koje finansiraju navedene banke.
Kako se aplicira za grant?
Grantovi WBIF-a se odobravaju i nadzire ih upravni odbor dok se pripremaju i nadzire ih grupa projektnih finansijera, a tehnička i logistička podrška je osigurana od strane sekretarijata WBIF-a.
Proces apliciranja za WBIF grant traje otprilike 24 sedmice od dana objave poziva i može se objasniti u slijedećih sedam koraka:
1. Poziv za dostavu aplikacija
2. Pripremanje i predaja aplikacija
3. Potvrda vodeće međunarodne finansijske institucija koja kreditira projekat
4. Pregledavanje od strane Evropske komisije
5. Procjena od strane vodeće međunarodne finansijske institucije
6. Pregled od strane grupe projektnih finansijera
7. Odobrenje upravnog odbora
Upravni odbor Investicijskog okvira za Zapadni Balkan (koji čine predstavnici Evropske komisije, međunarodnih finansijskih institucija i država članica koje su usmjerile grant sredstva u WBIF) odlučuje o projektima koji će dobiti grant podršku. Grant aplikacije svih država korisnica Investicijskog okvira za Zapadni Balkan mogu biti predložene putem državnog IPA koordinatora (NIPAC-a) ili putem partnerskih međunarodnih finansijskih institucija, a uz saglasnost NIPAC-a.
Nakon odobrenja upravnog odbora finansijska institucija koja daje grant priprema nacrt sporazuma o grantu i taj ugovor kao i ugovor o zajmu je međunarodni ugovor i prolazi cjelokupnu proceduru odobravanja, potpisivanja i ratifikacije koja je propisana zakonima o dugu i zaduživanju na nivou BiH i FBiH.
Razlika između investicijskih i grantova tehničke pomoći je da kod grantova tehničke pomoći JP Autoceste FBiH realizaciju granta dobivaju u vidu gotovog projekta ili obezbijeđenog nadzora za građenje.
Koliko ukupno je do sada JP Autoceste FBiH dobilo grant sredstava za izgradnju, a koliko za tehničku pomoć, i za koje projekte?
Do sada je službeno odobreno više od 300 milona eura bespovratnih sredstava za izgradnju Koridora Vc u Federaciji kroz 13 aplikacija. Jedan od grantova je realiziran u većem dijelu, dok su ostali grantovi u različitim fazama administrativne procedure koja prethodi operativnosti grant sredstava.
Dionica/Poddionica | Odobrenje Granta od strane WBIF SC | IFI | Iznos Granta EUR | Status Sporazuma |
Svilaj – Odžak | Decembar 2015 | EIB | 19.606.000 | Sredstva granta su povučena u iznosu od 14 milijuna EUR za investicijski dio. Očekuje se povlačenje TA komponente granta u toku 2022. godini. |
Putnikovo brdo – Medakovo | Decembar 2019 | EBRD | 16.500.000 | Sporazum o investicijskom grantu je usuglašen. Potpis očekuje se nakon što Predsjedništvo BIH imenuje ovlaštenog potpisnika.
Sporazum o grantu tehničke pomoći biti će potpisan direktno između kreditora i JP Autoceste. |
Medakovo – Ozimice | Februar 2022 | EIB | 79.000.000 | Aplikacija odobrena u 2022.godini, kreditor će u narednom periodu dostaviti nacrt Sporazuma o grantu. |
Poprikuše – Nemila | Decembar 2019 | EBRD | 41.170.000 | Sporazum o investicijskom grantu u iznosu od 36,07 mil. EUR potpisan u aprilu 2022 godini. Parlamentarna skupština BiH donijela Odluku o davanju suglasnosti za ratifikaciju u julu 2022. godine. Postupak ratifikacije će biti okončan nakon donošenja Odluke od strane Predsjedništva BiH. Vlada FBiH u septembru 2022.god. donijela Odluku o davanju saglasnosti za prihvatanje investicijskog granta.
Sporazum o grantu tehničke pomoći u iznosu od 5,05 mil Eura je potpisan između EBRD-a i JP Autoceste 02. augusta 2021. godine. EBRD je u februaru 2022. godine refundirao sredstva za TA komponentu i nastavio s direktnim plaćanjem troškova usluga nadzora. |
Tunel Zenica – Donja Gračanica | Jun 2018 | EBRD | 11.480.000 | Sporazum o investicijskom grantu u iznosu od 9,2 milijuna eura je potpisan u martu 2021. Predsjedništvo BiH je u julu 2021.godine donijelo je Odluku o ratifikaciji, a u istom mjesecu je potpisan i Sporazum o pod-grantu. U martu 2022. godine zaprimljena je obavijest banke o efikasnosti Ugovora o grantu nakon čega je EBRD izvršio refundaciju vlastitih sredstava JPAC i nastavio s plaćanjem troškova radova.
Sporazum o grantu tehničke pomoći u iznosu od 2.80 mil. Eura je potpisan između EBRD-a i JP Autoceste 02. augusta 2021. godine. EBRD je izvršio refundaciju sredstava za TA komponentu u februaru 2022. godine i nastavio s plaćanjem troškova. |
Ponirak – Vraca (Tunel Zenica) | Jun 2018 | EIB | 19.000.000 | Sporazum o investicijskom grantu je potpisan decembru 2019. god. Odluka o ratifikaciji je objavljena u oktobru 2020. godine. Vlada FBIH prihvatila je Sporazum o grantu. Supsidijarni sporazum i Sporazum o podgrantu su potpisani u decembru 2020. godine.
Prva tranša granta u iznosu od 5 milijuna EUR je povučena u junu 2022. godine. |
Tarčin – ulaz u Tunel Ivan (Lot 1) | Decembar 2018 | EIB | 11.780.000 | Sporazum o investicijskom grantu je potpisan 29.07.2020. godine, a Odluka o ratifikaciji objavljena je u februaru 2021. godine. Vlada FBIH je prihvatila Sporazum o grantu. Supsidijarni sporazum i Sporazum o podgrantu su potpisani u februaru 2021. godine. Pismo odricanja potpisano u augustu 2022. god. Povlačenje prve tranše očekuje se u četvrtom kvartalu 2022. godine. |
Tunel Ivan (Lot 2) | Decembar 2018 | EBRD | 11.480.000 | Sporazum o investicijskom grantu je potpisan u aprilu 2022.godine i upućen je u proceduru ratifikacije. Parlamentarna skupština BiH donijela Odluku o davanju suglasnosti za ratifikaciju u julu 2022. godine. Vlada FBiH u septembru 2022. godine donijela je Odluku o davanju saglasnosti za prihvatanje granta.
Sporazum o grantu tehničke pomoći u iznosu od 2,25 mil Eura je potpisan između EBRD-a i JP Autoceste 02. augusta 2021. godine. EBRD u februaru 2022. godine refundirao sredstva za TA komponentu. Direktno plaćanje aplikacija nadzora je u toku. |
Tunel Prenj | Jun 2022 | EBRD | 3.500.000 | Grant tehničke pomoći je odobren u junu 2022. godine za troškove usluga tehničke pomoći Jedinici za implementaciju projekta. Sporazum o grantu tehničke pomoći će biti potpisan direktno s kreditorom. |
Mostar jug – Tunel Kvanj | Februar 2022 | EBRD | 30.300.000 | Grant aplikacija je službeno odobrena u 2022.godini. Kreditor će u narednom periodu dostaviti nacrt Sporazuma o grantu. |
Tunel Kvanj – Buna | Novembar 2020/ Februar 2022 | EIB | 43.800.000 | Odobrene su dvije aplikacije: prvih 20% u 2020. godini, a dodatnih 20% u Šestom pozivu u 2022. godini. Kreditor će u narednom periodu dostaviti nacrt Sporazuma o grantu. |
Buna – Počitelj | Decembar 2018 | EBRD | 8.800.000 | Sporazum o investicijskom grantu u iznosu od 6,2 milijuna eura je potpisan u martu 2021.god. Predsjedništvo BiH je 15. juna 2021. godine donijelo Odluku o ratifikaciji. Sporazum o pod-grantu je potpisan u august 2021. godine. U martu 2022. godine zaprimljena je obavijest banke o efikasnosti Ugovora o grantu. EBRD je u maju 2022. godine izvršio refundaciju sredstava i nastavio plaćanje radova iz granta.
Sporazum o grantu tehničke pomoći u iznosu od 2,52 mil. Eura potpisan je između EBRD-a i JP Autoceste u augustu 2021. godine. EBRD je izvršio refundaciju sredstava za TA komponentu u martu 2022.godine i nastavio plaćanje radova iz granta. |
Počitelj – Zvirovići | Jun 2018 | EIB | 5.000.000 | Sporazum o grantu TA između EIB-a i MFiT i JPAC potpisan u novembru 2021. godine. Vlada FBiH u februaru 2022. godine donijela Odluku o davanju suglasnosti za prihvatanje granta. Predsjedništvo BiH je donijelo odluku o ratifikaciji Sporazuma o grantu u martu 2022. godine.
Povlačenje prve tranše granta se očekuje u četvrtom kvartalu 2022.godine. |
Osim investicijskih grantova, WBIF je za određene projekte na Koridoru Vc odobrio grantove tehničke pomoći koji će biti implementirani putem IPF-a (Infrastructure Project Facility). Kao rezultat ovih grantova JP Autoceste će dobiti studijsku i projektnu dokumentaciju.
Detalji o grantovima tehničke pomoći su dati u tabeli ispod.
Poddionica | IFI | Vrijednost€ | Implementator Granta | Status |
Ivan – Ovčari | EIB | 2.512.500 | IPF9 | IPF9 je zadužen za izradu projektne dokumentacije i to: Feasibility studije, Studije uticaja na okoliš, Idejnog projekta, Glavnog projekta i revizije glavnog projekta. Izrada studijske dokumentacije počela je u januaru 2021. |
Ovčari–
ulaz u Tunel Prenj |
EBRD | 3.051.180 | IPF8 | 2 WBIF granta se realizuju zajedno u dvije komponente.
Komponenta 1 obuhvata gap analizu, Studiju utjecaja na okoliš i paket okolišnih i socijalnih dokumenata u skladu sa standardima EBRD-a. Početak izrade studija je bio u junu 2020. Izrada dokumentacije je u toku.
Komponenta 2 obuhvata glavni projekt i tendersku dokumentaciju, završetak Glavnog projekta očekuje se u oktobru 2022. Tender će biti pokrenut po završetku Glavnog projekta.
|
Izlaz iz Tunela Prenj –
Mostar Sjever |
EBRD | 3.893.500 | IPF8 |
Šta je potrebno da bi aplikacija uspjela?
Da bi aplikacija bila usvojena mora biti usklađena sa osnovnim ciljevima WBIF-a: da je usmjerena ka rješavanju značajnih infrastrukturnih investicijskih potreba Zapadnog Balkana i da doprinosi procesu pristupanja EU zemlji korisnici.
Kao općeniti princip, aplikacije za WBIF TA i investicijske grantove moraju biti tačne i detaljne i također treba da pokažu zašto su bespovratna sredstva ključna za realizaciju projekta. Aplikacije se uvijek vezuju uz sredstva kredita u maksimalnom iznosu do 20% vrijednosti investicije.
Pored gore navedenog aplikacija mora poštovati dva veoma važna principa: princip dodane vrijednosti i poluge. Dodana vrijednost podrške bespovratnih sredstava definirana je kao pozitivni rezultati koje bespovratna sredstva EU postižu iznad onoga što bi se moglo postići bez njih. Poluga: svaki grant treba imati za cilj da mobilizira dodatna sredstva za ukupnu investiciju koja premašuje veličinu inicijalne potpore.
Da li JP Autoceste FBiH kad dobije sredstva dostavlja izvještaje o napretku projekta (utrošku sredstava) i kome?
JP Autoceste FBiH u skladu sa ugovorima o kreditu kao i ugovorima o grantu je dužano dostavljati kvartalne, polugodišnje i godišnje izvještaje o napretku projekta za predmetne dionice finansijskoj međunarodnoj instituciji sa kojom je zaključen ugovor o finansiranju ili ugovor o grantu.