Javno poduzeće Autoceste Federacije BiH d.o.o. Mostar nije suglasno s većinom navoda Ureda za reviziju institucija u Federaciji BiH koji je u svom Izvješću o financijskoj reviziji Javnog poduzeća Autoceste FBiH za 2024. godinu, na financijska izvješća Poduzeća dao mišljenje s rezervom dok je na usklađenost poslovanja s važećim zakonima i propisima izrazio negativno mišljenje.
Uvažavajući revizorsko mišljenje i smatrajući ga važnim za daljnje unapređenje našeg rada, ističemo da je neutemeljena većina stavki iz Izvješća, jer su svi argumenti i dokazi oko financijskih izvješća poduzeća kao i usklađenosti poslovanja sa zakonskim propisima prezentirani Uredu za reviziju za vrijeme trajanja revizije.
U cilju transparentnosti, kontinuirang unapređenja poslovanja i odgovornog upravljanja, te u najboljem interesu Poduzeća,obvezni smo javnosti pojasniti nekoliko najvažnijih stavki revizorskog mišljenja.
Addendumi – povećanje vrijednosti investicija, prolongiranje rokova
Bez pojašnjenja stvarnih uzroka, revizori su naveli kako nije u skladu zakonskih propisa mijenjanje ugovora za izgradnju i nadzor dionica autoputa u dijelu povećanja vrijednosti investicija i prolongiranja rokova izgradnje, što je, kako navode, za posljedicu imalo da je samo na četiri dionice ukupno povećanje iznosilo 255.530.360 EUR, uz dodatne kamate od 11.572.271 KM po reprogramiranim obvezama za kredite.
Navodi revizije o probijanju ugovora i zaključenju addenduma na navedenu vrijednost zahtijeva dodatno pojašnjenje.
Prvenstveno ističemo da gradnja Koridora Vc i svih drugih infrastrukturnih projekata traje duži niz godina te da većina ugovora za koje su zaključeni addendumi datira iz 2018. i 2019. godine.
Nakon zaključenja ugovora u ranoj fazi implementacije pod globalnim utjecajem došlo je do povećanja cijena primjenom ugovorene klizne skale po međunarodnim ugovorima, a što u kumulativu predstavlja više od 50 posto iznosa od istaknutih 255.530.360 EUR.
Ostatak vrijednosti može se pripisati nužnim izmjenjama projektne dokumentacije koja datira iz još ranijeg razdoblja, te složenih i u vrijeme projektiranja nedovoljno istraženih geoloških uvjeta.
Što se tiče obračuna kamata na kredite koje JP Autoceste FBiH plaća prema Federalnom ministarstvu financija, ističemo da nismo imali utjecaja na obračun kamata.
Prema nama dostupnim informacijama iz Federalnog ministarstva financija, Ured za reviziju je preporučio ovakvo postupanje, te je Federalno ministarstvo financija predložilo anekse ugovora kojima su nam obračunali kamate na reprogramirane kredite.
Dakle, točno je da je došlo do produženja rokova izgradnje na dionicama kao i povećanja ugovorene vrijednosti, ali iz objektivnih i opravdanih razloga, koji u revizorskom izvješću nisu navedeni.
Također, u izvješću nisu dani nalazi kojima bi se potvrdilo bilo kakvo nesavjesno postupanje ili kršenje zakonskih i podzakonskih odredbi, odnosno nepoštivanja propisanih procedura.
Način odobravanja striktno je propisan procedurama JP Autoceste FBiH, kao i s potpisanim ugovorima s izvođačima radova, inžinjerima – nadzornim organima, tehničkom asistencijom (zaključeni ugovori po FIDIC žutom ili crvenom modelu).
Stoga smatramo da je kvalifikacija o nesavjesnom poslovanju netočna te da se svakako ne radi o nesavjesnom postupanju, a da se pritom nisu identificirali konkretni propusti.
Dinamika izgradnje – takse
Revizori su također naveli kako kreditna sredstva nisu realizirana u skladu s dinamikom izgradnje predviđene Planom poslovanja te da je Poduzeću zbog nepovučenih sredstava obračunata taksa u iznosu od 442.115 KM za Ugovor koji je potpisan s EBRD-om.
Taksa kod ugovora kredita EBRD-a nema karakter penala, nije vezana za kašnjenje nego je sastavni dio općih uvjeta kredita. Počinje se obračunavati u trenutku potpisivanja ugovora i obračunava se po stopi od 0,50 % na odobrena, a neiskorištena sredstva. Sredstva se mogu iskoristiti od trenutka kada je kredit raspoloživ, isključivo za plaćanje situacija koje su dospjele za plaćanje.
Da bi raspisali tender i odabrali izvođača prethodno moramo osigurati sredstva i potpisati ugovor o kreditiranju. Već u tom trenutku počinje obračun takse iako još izvođač nije izabran, a kamoli da su stvorene obveze za plaćanje (korištenje sredstava kredita).
Za iskorištena sredstva prestaje se obračunavati taksa, ali se obračunava kamata koja je daleko veća i često promjenjiva. Za korisnika kredita je povoljnije da je u uvjetima kada imamo namjenska sredstva, za isključivo financiranje jednog projekta, čije je realiziranje predviđeno za razdoblje od više godina, da se obračunava taksa po minimalnoj stopi, nego da se obračunava kamata.
Naravno da svako produženje roka zbog usporene dinamike može u konačnici rezultirati i većim iznosom obračunate takse, ali taksu nije moguće izbjeći kako je navedeno u preporuci br. 11.
Podsjećamo da JP Autoceste FBiH niti jedan projekt ne može realizirati bez angažmana svih učesnika u procesima ratificiranja kreditnih sporazuma, poslova eksproprijacije koji su usporeni i onemogućeni pogrešnim tumačenjem propisa (državna/vojna imovina) kao i raznim drugim administrativnim barijerama, a vrlo mali postotak se odnosi na nespremnost Poduzeća u implementaciji projekata.
Višenamjensko vozilo „Unimog“ za održavanje autocesta
U revizorskom izvješću je navedeno kako se višenamjensko vozilo „Unimog“ ne koristi za predviđenu namjenu, te kako je isto potrebno staviti u uporabu, kako bi se smanjili troškovi za održavanje autoceste.
Ugovor za redovito i zimsko održavanje autoceste obuhvaća radove koji su propisani Zakonom o cestama Federacije BiH („Sl. novine FBiH“, br. 12/10, 16/10 i 66/13) i Pravilnikom o održavanju javnih cesta („Sl. novine FBiH“, broj 57/15).
Člankom 41. Zakona o cestama Federacije BiH definirano je što obuhvaća održavanje cesta i vrste radova na održavanju cesta, te koji su radovi redovitog održavanja cesta dok je člankom 42. Zakona o cestama Federacije BiH definirano šta još mogu biti poslovi održavanja javnih cesta.
Pravilnikom o održavanju javnih cesta („Sl. novine FBiH“, broj 57/15) u dijelu Četvrtom – Redovito održavanje javnih cesta, od 22. do 43. članka, pobliže se određuju poslovi redovitog održavanja javnih cesta, dok se u dijelu Petom – Zimska služba, definira održavanje javnih cesta u zimskim uvjetima, od članka 44. do članka 49, a člankom 40. Pravilnika detaljnije se definira jedna od aktivnosti redovitog održavanja i to košenje trave.
Vezano za konkretnu primjedbu postojanja opreme za navedene poslove, Poduzeće raspolaže s višenamjenskim vozilom koje isključivo može obavljati dvije vrste poslova, jer raspolaže s dva priključka i to: za košenje trave (na mjestima gdje je moguće mašinski kositi) dok se ostali dijelovi kose ručno, te za pranje unutarnjih obloga tunela sukladno čemu su i citirane prethodne odredbe.
Dakle, iz svega navedenog, jasno je da oprema koja je nabavljena služi samo za jedan mali dio poslova redovitog održavanja (košenje i pranje) i da kao takva uz spomenute rizike ne može osigurati njihovo kontinuirano realiziranje.
Postojanje ove opreme ne bi smjelo dovesti u pitanje obavljanje preostalog opsega poslova redovitog održavanja dionice i planiranja sredstava za tu namjenu.
Nezakonito zapošljavanje
JP Autoceste FBiH također nije suglasno s navodima revizorskog izvješća o nezakonitom zapošljavanju, odnosno prijemu u radni odnos 30 zaposlenika bez javnog oglasa.
Sva zapošljavanja rađena su sukladno važećoj Uredbi o postupku prijema u radni odnos u javnom sektoru u Federaciji BiH i Zakonu o radu Federacije BiH, za što smo dobili i potvrdu u vidu mišljenja od strane Federalnog ministrastva rada i socijalne politike.
Knjigovodstveno aktiviranje dionice Počitellj – Zvirovići
U Izvješću revizora navedeno je kako nije izvršeno knjigovodstveno aktiviranje dionica autoceste na Koridoru Vc Počitelj – Zvirovići lot 1 (152.247.059 KM) i lot 2 (70.263.845 KM) koje su puštene u promet u rujnu 2024. godine, i od kojih se ostvaruju ekonomske koristi, što nije u skladu s odredbama MRS-a 16 – Nekretnine, postrojenja i oprema.
Na datum bilansa ove dionice iskazane su na poziciji materijalne imovine u pripremi, što je imalo za posljedicu da su nekretnine, postrojenja i oprema u pripremi precijenjeni, a pozicija građevinskih objekata podcijenjena za najmanje 222.510.904 KM.
Naime, izgradnja građevinskih projekata prometne infrastrukture realizira se kroz višegodišnji ugovor u čije su realiziranje uključene tri strane: Izvođač, Investitor i Nadzor. U trenutku završetka projekta i dobivanja uporabne dozvole (29.08.2024.) izvođači spomenutih projekata dostavili su privremene situacije u kojima nisu uključeni svi troškovi, a poencijalno neki troškovi koji su obračunati, mogu naknadno biti osporeni ili odobreni. Iz tog razloga do datuma sastavljanja financijskih izvješća nije moguće sačiniti potpunu i točnu kalkulaciju za svako pojedinačno sredstvo.
Privremeni obračun amortizacije primjenjujemo od 2014. godine i na istu nije bilo primjedbe od strane niti jedne revizije.
Stoga je netočna kvalifikacija da je imovina precijenjena i da su troškovi podcijenjeni jer smo izvršili privremeni obračun amortizacije na najbolji mogući način te smo za utvrđeni iznos umanjili vrijednost imovine i iskazali rashode. Dakle, takvu praksu primjenjivali smo i ranijih godina i ista je bila prihvaćena od strane Ureda za reviziju, a sada postaje osnova za negativno mišljenje.
Uprava JP Autoceste FBiH d.o.o. Mostar će u roku od 60 dana od dana zaprimljenog Izvješća Ureda za reviziju institucija FBiH predložiti mjere i rješenja za navedene neusklađenosti istaknute u Izvješću.
Napomena: Za sve dodatne informacije i pitanja oko revizorskog izvješća stojimo na raspolaganju.